Kursus : HE23 : Kewangan Islam Tergesa-gesa menuju Masjid ~ Sekretariat Masjid (SM) UMSKAL
Home » » Tergesa-gesa menuju Masjid

Tergesa-gesa menuju Masjid


Bolehkah kita tergesa-gesa menuju ke masjid ketika azan telah dikumandangkan, dosa atau tidak?

Apabila engkau berjalan ke Masjid untuk menunaikan solat berjama’ah, hendaklah berjalan dengan tenang dan menjaga wibawa. Tenang di sini thuma’ninah dan tidak tergesa-gesa dalam berjalan. Dan yang dimaksud menjaga wibawa adalah berjalan dengan tenang, penuh berhati-hati, menundukkan pandangan, merendahkan suara, dan tidak banyak menoleh.

Dalam As-Shahihain telah diriwayatkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa alihi wasallam bersabda:

إذا أقيمت الصلاة (و في لفظ : إذا سمعتم الإقامة) فامشوا وعليكم السكينة فما أدركتم فصلوا وما فاتكم فأتموا

“Apabila telah ditegakkan solat, (dalam lafaz lain: “Apabila kalian telah mendengar iqamah”), maka berjalanlah, dan wajib atas kalian berjalan dengan tenang. Maka solatlah dengan jumlah raka’at yang engkau capai, dan sempurnakanlah raka’at yang terlewat.” (HR. Al-Bukhari 908, 2/105 dan Muslim 1358, 3/100)

Dalam beramal, tidak seharusnya kita berfikir dosa atau tidak. Berfikir apakah suatu amal itu berdosa atau tidak, akan menyebabkan seseorang kurang bersemangat dalam beribadah. Jika kita hendak mencari kebaikan dan keutamaan, di mana kita ketahui ada keutamaan maka harus segera diraih. Telah jelas kebaikan berjalan ke masjid dengan tenang dan sopan, maka dalam berjalan menuju masjid pun laksanakanlah dengan tenang dan sopan, tidak dengan bergurau, tetapi haruslah serius seperti kita ingin menunaikan solat.
oleh itu berusahalah untuk datang ke masjid sebelum azan dikumandangkan, insyaALLAH tidak akan tergesa-gesa menuju ke masjid.
Wallahhu’alam.
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More