Kursus : HE23 : Kewangan Islam Gurauan Yang Melalaikan ~ Sekretariat Masjid (SM) UMSKAL
Home » » Gurauan Yang Melalaikan

Gurauan Yang Melalaikan


Banyak ketawa atau bergurau senda dipercayai boleh melalaikan hati. Maka disebabkan itu, Rasulullah saw melarangnya seperti sabda yang bermaksud, " Jika kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit tertawa." (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Anas dan Aisyah Abu Bakar)

Pesanan Sayidina Umar al-Khattab, " Sesiapa yang banyak ketawa, nescaya dia kurang disegani orang. Sesiapa yang suka bergurau senda, nescaya orang akan memandang ringan terhadapnya. Sesiapa yang memperbanyak sesuatu, nescaya menjadi terkenal kerana sikapnya itu. Sesiapa yang banyak bohongnya, nescaya kurang malunya. Sesiapa yang kurang sifat malunya, nescaya kurang waraknya. Dan sesiapa yang kurang waraknya, nescaya mati hatinya."

Kata Umar lagi, " Tahukah kamu mengapa bergurau senda itu dinamakan al-muzaah (maksudnya alih atau ubah)?" Jawab sahabat, " Tidak!" Jawab Umar, " Kerana gurau senda (al-muzaah) itu mengalih atau mengubah seseorang daripada kebenaran."
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More