Kursus : HE23 : Kewangan Islam Salam Imtihan ~ Sekretariat Masjid (SM) UMSKAL
Home » » Salam Imtihan

Salam Imtihan

Assalamualaikum wbt...

Kami dari seluruh saff kepimpinan Sekretariat Masjid 2011/2012 mengucapkan Salam Imtihan kepada semua warga kampus UMSKAL.

Sahabat-sahabat yang diredhai ALLAH swt, sentiasalah kita mengingati bahawa dalam menghadapi apa sahaja, kita harus mengetengahkan usaha selepas kita memohon do'a daripadaNYA. ALLAH swt berfirman dalam Surah Ar-Raad ayat 11 :

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya"
[Surah Ar-Rad' :11]

Ayat ini memberi peringatan pada kita sekaligus perlu kita amalkan bahawa, kita harus berusaha dan amat mustahil untuk berjaya apabila menjadi insan yang redha sebelum berusaha. Sungguh, do'a, usaha dan tawakkal semestinya perlu untuk berjaya.



Dari pihak kepimpinan kami juga, semoga berjaya kami ucapkan. Diharapkan ALLAH memudahkan segalanya bagi kita. Maka, siap sedialah mengasah minda sebagai senjata yang tajam sebelum bertempur dalam medan peperiksaan yang bakal menjelang tidak lama lagi.

Dalam kesempatan ini, kami mengajak semua untuk sama-sama menjayakan Solat Hajat yang berlangsung setiap hari selepas solat Isyak sepanjang minggu peperiksaan. Dengan ini, dapatlah kita mengeratkan silaturrahim sesama kita dan merapatkan diri dengan ALLAH swt sebagaimana yang dituntutNYA.

Namun, janganlah kita menjadi insan yang hanya dekat padanya menjelang kesusahan sahaja. Sentiasalah menjadikan ALLAH swt sebagai 'peneman' samada di kala suka mahupun duka.

Semoga usaha kita untuk menjadi insan yang beriman dan berjaya akan berterusan. Amin.
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More